Du har inga produkter i varukorgen.

Vanliga frågor

Här får du svar på de vanligaste frågorna vi får här på Lyxxa. Hittar du inte svaret på det du söker får du gärna kontakta vår kundtjänst.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Var alltid noga med att kontrollera att du skrivit rätt e-postadress, det är den vanligaste orsaken till utebliven orderbekräftelse. Det kan även vara att din e-postleverantör har ett spam-filter som blockerar vissa mail.

Kan jag ändra/avbeställa en order?
Om vi inte redan har packat din order går det bra att göra ändringar. Ring vår kundtjänst på 042 – 20 24 90 för att få svar direkt mellan kl 10.00-13.00 måndagar till fredagar.

Vad kostar frakten?
Gratis frakt vid köp över 500:- Annars fraktavgift på 39:-

Vad kostar returen?
Enligt Lag (2005:59) 2 kap. 10§ har du alltid 14 dagars ångerrätt om varan är oanvänd. Lyxxa.se erbjuder alltid 30 dagars ångerrätt av oanvända varor, detta gäller även beställningsvaror.
OBS! Det tillkommer en returavgift på 49:-

Var är min beställning?
Har du inte fått din beställning inom 6 arbetsdagar har du förmodligen fått ett meddelande om eventuell försening. Om du inte fått din beställning inom 10 arbetsdagar efter att du fått bekräftelsemail från oss så ber vi dig höra av dig till vår kundtjänst så vi kan kolla upp vad som hänt. Du kan följa din order på mina sidor. Tänk på att vissa varor är beställningsvaror och tar längre tid. Det står alltid om vi har varan i lager eller om det är en beställningsvara när du lägger varan i din varukorg.

Våra betalsätt
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se

Klarna Checkout
Lyxxa.se använder Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice

Personuppgifter
Lyxxa samlar in följande information om dig som kund:
Namn
Adress
Personnummer
Telefonnummer
Emailadress

Lyxxa registrerar dina personuppgifter i samband med:
a) ditt köp hos lyxxa.se,
b) vid beställning, inlämning av varor eller köp i Lyxxas butik på Väla Centrum.
– Vid ovanstående kan dina personuppgifter användas för en eventuell försäkring, där dina personuppgifter behövs för att kunna slutföra samt koppla försäkringen till dig.
– Vid ovanstående kan dina personuppgifter användas vid eventuella verkstadsarbeten, smyckesvärderingar, försäkringsärenden, beställningar och reklamationsärenden. Detta med anledning av att vi ska kunna koppla ärendet till just dig och personuppgifterna används enbart för att vi ska kunna fullgöra vårt arbete i ditt ärende,
c) ditt deltagande i enskilda kampanjer och aktiviteter som t.ex. tävlingar.

Ändamålet med denna registrering är att genomföra analyser, marknadsföringsaktiviteter samt att administrera Lyxxas kundregister.

Behandlingen sker enligt Personuppgiftslagens krav, innebärande att personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Vid genomförande av köp i Lyxxas webbshop registreras uppgifter om köpet (kassa-kvittoinformation) och kortinnehavaren. Ändamålet med behandlingen är att samla och analysera information om köp till grund för erbjudanden och rabatter samt marknadsföring av både generell och riktad karaktär. Uppgifter gallras ut då de inte längre är aktuella eller nödvändiga för analyser eller direktmarknadsföring. Den som inte vill ta emot adresserad reklam och erbjudanden kan kontakta Lyxxa och begära en reklamspärr.

I och med att du som kund lämnar dina uppgifter till Lyxxa ger du ditt medgivande till att Lyxxa registrerar och lagrar köp och disponerar över den samlade köpinformationen samt behandlar de angivna personuppgifterna för ovanstående ändamål. Information om vilka personuppgifter som är registrerade kan erhållas efter skriftlig begäran till Lyxxa. Lyxxa kommer på eget eller kundens initiativ att rätta uppgifter som upptäcks vara felaktiga.

Personuppgifter kan också komma att lämnas ut till andra företag som Lyxxa samarbetar med för nödvändig behandling för Lyxxas räkning t ex för analys, tryck, distribution eller kreditupplysning. Utöver detta kan Lyxxa även enligt lag vara tvingad att lämna ut uppgifter till annan. Vid all hantering av personuppgifter iakttas hög säkerhet och sekretess.

För ytterligare information om personuppgiftshanteringen hänvisar vi till vår Integritetspolicy.

Varför samlar vi in och lagrar dina personuppgifter?
Vi samlar in uppgifter från dig för flera ändmål: Vid köp behåller vi de uppgifter du lämnar för att kunna kommunicera med dig kring ditt köp, din produkt och för att kommunicera nyheter och andra smycken från vårt sortiment. Vi kommer dock inte kommunicera med dig i marknadsföringssyfte om du inte uttryckligen godkänt detta. Vi administrerar även vår kunddatabas via de uppgifter du lämnat till oss. Vi lagrar dina uppgifter så länge du är kund, men för marknadsföring max 36 månader efter senaste aktivitet. Se mer om detta i vår Integritetspolicy.

Vem har tillgång till dina personuppgifter?
Personuppgifter kan också komma att lämnas ut till andra företag som Lyxxa samarbetar med för nödvändig behandling för Lyxxas räkning, t ex för analys, tryck, distribution eller kreditupplysning. Utöver detta kan Lyxxa även enligt lag vara tvingad att lämna ut uppgifter till annan. Vid all hantering av personuppgifter iakttas hög säkerhet och sekretess.

Dina rättigheter
Det går bra att närsomhelst kontakta oss för reklamspärr eller för att utöva dina rättigheter, det gör du genom nedan kontaktuppgifter (eller via avregistreringslänken i de elektroniska utskick du får från oss).
För ytterligare information om personuppgiftshanteringen hänvisas till Lyxxa, Marknad, Marknadsvägen 9, 26036 Ödåkra, 042-241580 och eller info@lyxxa.se.

Gäller 30 dagars öppet köp även för butiken på Väla Centrum?
Nej. I butiken på Väla Centrum erbjuder vi bytesrätt i 14 dagar. Bytesrätten kan utnyttjas på oanvända varor som du köpt på ordinarie pris. Bytesrätten gäller inte på specialbeställningar, verkstadsarbeten och reparationer. Hittar du inte varan du söker i takt med att du kommer för att byta den? Inga problem! Vi ställer ut ett tillgodokvitto till dig som håller i 3 år.